wtorek, 01 czerwiec 2021 18:42

Co jeść przy anemii?

Sideral Sideral pixabay

Czy wiesz, że odpowiednia dieta może być bardzo pomocna w przypadku walki z anemią? Jest to choroba, w której liczba erytrocytów lub stężenie hemoglobiny jest zbyt małe, aby tkanki mogły być prawidłowo utlenione.

Zmagają się z nią głównie kobiety, a wśród jej przyczyn wymienia się obfite miesiączki, czy stosowanie restrykcyjnych diet, które powodują niedobór żelaza. Całe szczęście jednak wystarczy wprowadzić kilka zmian w planie żywieniowym, aby przynajmniej złagodzić objawy anemii. Co należy jeść przy anemii, a czego lepiej unikać? Dowiedz się!

Jakie są najczęstsze objawy anemii?

Do głównych objawów anemii zaliczamy przede wszystkim osłabienie, jak i szybką męczliwość. Chorzy często zmagają się też z bladością skóry i błon śluzowych. Do pozostałych symptomów zaliczamy: 

  • bóle głowy;
  • łamliwość włosów i paznokci;
  • zaburzenia rytmu serca;
  • duszności;
  • sucha skóra;
  • pieczenie języka,
  • wypadanie włosów.

Warto jednak wiedzieć, że istnieje mnóstwo sposobów na stłumienie objawów tej choroby. Jednym z najważniejszych jest uzupełnienie żelaza w organizmie - w tym może nam pomóc Sideral, czyli suplement diety zawierający żelazo, witaminę C, jak i witaminę B12. Po ten produkt powinny sięgać osoby, które zmagają się z niedoborem wspomnianych składników - m.in. osoby walczące z anemią. Poza tym warto też wprowadzić zmiany w diecie - dowiedz się, co należy jeść przy anemii!

Co należy jeść w przypadku anemii?

Każdy dorosły człowiek powinien przyjmować przynajmniej 10 mg żelaza dziennie. W tym celu trzeba sięgać oczywiście po produkty z zawartością tego składnika. Dotyczy to również osób, które zmagają się z brakami tego składnika. Przede wszystkim trzeba jeść mięso. I choć żelazo jest dostępne także w produktach roślinnych, to należy wiedzieć, że jest ono gorzej przyswajalne - to ważna informacja zwłaszcza dla osób zmagających się z anemią! Najlepiej jeść wołowinę, cielęcinę, a także podroby. Dobrym wyborem będą też ryby - np. makrela, czy łosoś.

W diecie nie może brakować również warzyw i owoców. Wynika to z tego, że zawierają one mnóstwo witaminy C, która wspomaga wchłanianie żelaza. Najwięcej tego pierwiastka ma sałata, jak i brokuły - co więcej: mają też duże ilości kwasu foliowego. Niezbędne jest również spożywanie owoców - najlepsze są te suszone, jak i owoce jagodowe.

Szczególnie istotne jest też to, aby dieta na anemię była odpowiednio zbilansowana. Każdy organizm ma inne zapotrzebowanie na składniki energetyczne, dlatego plan żywieniowy powinien być w pełni dopasowany indywidualnie do każdej osoby. Warto wybierać pełnowartościowe posiłki, dzięki którym organizm otrzyma dużą dawkę białka, czyli mięso, nabiał i ryby. Ważne są też węglowodany, które mogą nam dostarczyć ziemniaki, makarony, czy chleb. Poza tym nie zapominajmy o tłuszczach, które znajdziemy w olejach, orzechach, jak i tłustych rybach. Niezbędnym elementem są też witaminy i składniki mineralne, które są zawarte w smacznych owocach i warzywach.

Czego powinni unikać anemicy?

Stosując powyższe zasady żywieniowe, na pewno uda nam się zminimalizować objawy anemii. Musimy jednak także pamiętać o pewnych ograniczeniach. Przede wszystkim powinniśmy unikać pustych kalorii, które stanowi białe pieczywo, czy chociażby słodycze. Nie zaleca się też spożywania tłustych potraw mających negatywny wpływ na poziom cholesterolu. Należy również ograniczyć picie herbat i kaw, bowiem utrudniają one przyswajanie żelaza. Anemicy powinny też zrezygnować z picia napojów o smaku coli, jak i unikać konserw i zupek w proszku.

Reasumując, anemia najczęściej wynika z niedoboru żelaza. Jej objawy nie są przyjemne, zatem warto próbować je przynajmniej złagodzić poprzez stosowanie odpowiednio zbilansowanej diety - nie zapominając, że nie powinno w niej brakować mięsa oraz owoców i warzyw. Ponadto, aby efekty były widoczne, to koniecznie powinniśmy unikać produktów, które ograniczają wchłanianie żelaza.

  • Jedzenie małych ryb może zmniejszać ryzyko śmierci
    Jedzenie małych ryb może zmniejszać ryzyko śmierci

    Spożywanie małych ryb w całości może zmniejszać ryzyko śmierci z powodu raka i innych przyczyn, według najnowszych badań opublikowanych w czasopiśmie Public Health Nutrition.

    Napisano czwartek, 20 czerwiec 2024 22:21
  • Nowości w kalkulatorach ubezpieczeniowych online
    Nowości w kalkulatorach ubezpieczeniowych online

    Współczesne kalkulatory ubezpieczeniowe online przeszły znaczną ewolucję, dostosowując się do rosnących oczekiwań użytkowników oraz dynamicznych zmian technologicznych. Oferują one znacznie więcej niż tylko proste obliczenia składki ubezpieczeniowej. Nowoczesne narzędzia są zaprojektowane, aby dostarczać spersonalizowane oferty, zwiększać przejrzystość procesów oraz integrację z innymi systemami. W artykule tym przyjrzymy się nowościom, które obecnie dominują w kalkulatorach ubezpieczeniowych online.

    Napisano czwartek, 20 czerwiec 2024 09:58
  • Dziedziczność Alzheimera
    Dziedziczność Alzheimera

    Nowe badania sugerują, że ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera jest wyższe, jeśli matka pacjenta była wcześniej zdiagnozowana z tą chorobą, w porównaniu do przypadków, gdy chorobę miał ojciec. Badania przeprowadzone przez naukowców z Massachusetts pokazują również, że ojcowie, u których choroba Alzheimera wystąpiła przed 65. rokiem życia, mogą także zwiększać ryzyko jej rozwoju u swoich dzieci.

    Napisano poniedziałek, 17 czerwiec 2024 23:26
  • Jak wybrać odzież medyczną? Praktyczny poradnik
    Jak wybrać odzież medyczną? Praktyczny poradnik

    Wybór odpowiedniej odzieży medycznej to kluczowy aspekt pracy w służbie zdrowia. Niezależnie od tego, czy jesteś lekarzem, pielęgniarką, fizjoterapeutą, czy technikiem medycznym, odpowiednia odzież wpływa na komfort pracy i profesjonalny wygląd. W poniższym artykule przedstawimy, jak wybrać odzież medyczną, zwracając uwagę na materiały, wygodę oraz szeroką gamę dostępnych fasonów.

    Napisano niedziela, 16 czerwiec 2024 09:37
  • Jak depresja może pogarszać utratę pamięci?
    Jak depresja może pogarszać utratę pamięci?

    Nowe badania wykazują dwukierunkowy związek między depresją a utratą pamięci. Naukowcy od dawna wiedzieli, że nastrój i pamięć są ze sobą powiązane, ale jest to pierwsze badanie, które szczegółowo bada relację między tymi dwoma czynnikami. Wyniki sugerują, że osoby z silniejszymi objawami depresji doświadczają szybszej utraty pamięci, a z kolei znacząca utrata pamięci prowadzi do wyższego poziomu objawów depresji.

    Napisano piątek, 14 czerwiec 2024 23:45
  • Korzyści aktywności na świeżym powietrzu
    Korzyści aktywności na świeżym powietrzu

    Aktywność fizyczna przynosi liczne korzyści zdrowotne, w tym zapobieganie chorobom przewlekłym, poprawę funkcji układu odpornościowego i wydłużenie oczekiwanej długości życia. Jednak badania pokazują, że większość dorosłych w Stanach Zjednoczonych ćwiczy znacznie mniej niż zalecane 150-300 minut umiarkowanej aktywności fizycznej tygodniowo. Okazuje się, że ćwiczenia na świeżym powietrzu mogą oferować jeszcze więcej korzyści niż te wykonywane w pomieszczeniach.

    Napisano piątek, 14 czerwiec 2024 00:51
  • Wpływ stresu na zdrowie
    Wpływ stresu na zdrowie

    W czerwcu 2016 roku, gdy niemiecka reprezentacja piłkarska przygotowywała się do meczu z Słowacją w mistrzostwach Europy, grupa naukowców z Niemiec z ciekawością obserwowała reakcje kibiców. Ich celem było zbadanie związku między krótkotrwałym, ostrym stresem psychicznym a jego fizycznymi skutkami, w tym zawałami serca i udarami.

    Napisano czwartek, 13 czerwiec 2024 01:03