środa, 29 listopad 2023 15:58

Melatonina na sen i 5 innych sposobów, które mogą pomagać w zasypianiu

melatonina na sen melatonina na sen pixabay

Dane pokazują, że bezsenność to zmora Polaków. Wpływa na to wiele czynników, a jednym z głównych jest stres, który utrudnia zasypianie i może prowadzić do wyburzania w nocy. Na szczęście jest wiele metod, które pomogą minimalizować ten problem, czego przykładem jest melatonina na sen. Nie jest ona jednak jedyną, którą doradzają specjaliści. Sprawdźmy też inne, łatwe do wdrożenia metody!

 

1.   Melatonina na sen

Zacznijmy od podstaw, czyli tego, czym jest melatonina na sen. Jest to hormon, który naturalnie występuje w organizmach ludzi, produkowany głównie przez gruczoł szyszynkowy w mózgu. Odgrywa istotną rolę w regulacji rytmu okołodobowego organizmu, co wpływa na sen i czuwanie. Podczas jej uwalniania stajemy się więc senni, aż zasypiamy. Niestety obecnie często zdarza się, że nie jest ona wydzielana w odpowiedniej ilości, co negatywnie odbija się na naszym śnie. Przyczyny takiego stanu rzeczy to m.in.:

  • zmiany w rytmie okołodobowym spowodowane np. podróżowaniem,
  • starzenie się, gdyż produkcja melatoniny zmniejsza się naturalnie w miarę starzenia organizmu,
  • niewłaściwa dieta, gdyż przykładowo kofeina i alkohol mogą zakłócać produkcję melatoniny i utrudniać zasypianie,
  • ekspozycja na jasne światło niebieskie emitowane przez ekrany komputerów, telewizorów i smartfonów,
  • stres i problemy psychiczne, 
  • zażywanie leków na nadciśnienie, przeciwwymiotnych oraz antydepresyjnych, a także niektórych na choroby przewlekłe.

1.   Wieczorna rutyna

Odpowiednia rutyna związana ze snem to klucz do tego, aby z czasem znacząco przyspieszyć zasypianie. Warto przede wszystkim wyrobić sobie nawyk kładzenia do spania o tej samej porze (jest to rekomendowane także w weekendy). Taki nawyk powinien obejmować również czynności wyciszające organizm wykonywane wieczorem, np. spokojną kąpiel, słuchanie uspokajającej muzyki, ekspozycję na olejki eteryczne, a także medytację. Warto przy tym pamiętać, że metoda ta zazwyczaj nie zadziała od razu. Pozwoli jednak organizmowi wyciszyć się, dlatego z czasem będzie on wiedział, że w danym momencie nadchodzi pora na sen.

1.   Journaling

Prowadzenie dziennika wielu z nas kojarzy się z dzieciństwem. Jednak zdecydowanie warto wdrożyć ten nawyk do swojego życia ponownie po to, aby tuż przed snem uwolnić swoją głowę od trapiących nas myśli i zadań, które będziemy musieli zrobić kolejnego dnia. Zapisanie ich pozwala w pewien sposób wyrzucić je z naszego umysłu i sprawić, że nie będziemy o nich myśleć właśnie podczas zasypiania. 

1.   Unikanie smartfona i oglądania telewizji w godzinach wieczornych

Któż z nas nie popełnia tego grzechu i nie sięga po smartfona wygodnie leżąc w łóżku… Niestety jest to jeden z tych błędów, w przypadku których nawet melatonina na sen może zdać się na niewiele. Dlaczego więc nie warto ani używać telefonu przed snem, ani oglądać późnym wieczorem telewizji? Powód jest dobrze zbadany przez naukowców, a jest nim światło niebieskie. Światło to, szczególnie w zakresie fal krótkich, jest skuteczne w hamowaniu produkcji melatoniny. Szyszynka wydziela jej tym samym mniej, co sprawia nie tylko, że trudniej nam zasnąć, ale i łatwiej budzimy się w ciągu nocy.

1.   Zdrowa, lekka dieta wieczorem

Okazuje się, że kluczowe znaczenie ma również to, co w godzinach wieczornych trafia na nasze talerze. Najlepiej, aby były to wyłącznie lekkostrawne potrawy, które nie będą zakłócały trawienia. Pod względem diety zaleca się też unikania kofeiny i alkoholu na wieczór, a także picia dużych ilości płynów (jeśli przed snem czujemy pragnienie, najlepiej sięgnąć po wodę lub napar z ziół, który dodatkowo nas zrelaksuje).

  • Rodzinne pływanie- klucz do zacieśniania więzi i zdrowego stylu życia!
    Rodzinne pływanie- klucz do zacieśniania więzi i zdrowego stylu życia!

    W dobie wszechobecnej cyfryzacji i szybkiego tempa życia, znalezienie aktywności, która jednoczy wszystkich członków rodziny, staje się dużym wyzwaniem. Grupowe zajęcia pływackie oraz wspólne pływanie dzieci i młodzieży z rodzicami, mogą okazać się, nie tylko przyjemną formą aktywności fizycznej, ale także skutecznym sposobem na zacieśnianie więzi rodzinnych. Pływanie, będące nie tylko sportem, ale również ważną umiejętnością życiową, może stać się fundamentem wspólnych przeżyć i wspomnień, a nowo zawierane znajomości, z czasem przekształcają się w trwałe relacje.

    Written on poniedziałek, 19 luty 2024 16:47
  • Przeszczep włosów DHI: innowacyjna metoda przywracania gęstości włosów
    Przeszczep włosów DHI: innowacyjna metoda przywracania gęstości włosów

    W dzisiejszym świecie, utrata włosów może stanowić nie tylko problem estetyczny, ale również wpływać na samoocenę i pewność siebie. Na szczęście, rozwijająca się medycyna estetyczna oferuje innowacyjne rozwiązania, takie jak metoda przeszczepu włosów DHI (Direct Hair Implantation), która zdobywa coraz większą popularność. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej tej nowoczesnej metodzie i jej potencjalnym korzyściom.

    Written on niedziela, 04 luty 2024 20:28
  • Manicure hybrydowy – jak uniknąć 5 najczęstszych błędów
    Manicure hybrydowy – jak uniknąć 5 najczęstszych błędów

    Trening czyni mistrza. Dotyczy to niemal każdej dziedziny; nie inaczej jest z wykonywaniem manicure hybrydowego. Każda z nas popełnia błędy, niezależnie od ilości obejrzanych wcześniej filmików instruktażowych. Nie należy się wiec zniechęcać, wpadki zdarzają się nawet doświadczonym stylistkom! 

    Written on czwartek, 01 luty 2024 07:13
  • Skuteczne i wygodne wkładki na odciski - odkryj ich korzyści dla Twoich stóp!
    Skuteczne i wygodne wkładki na odciski - odkryj ich korzyści dla Twoich stóp!

    Odciski, znane również jako clavus, to częsty problem, który dotyka wiele osób. Są to miejsca na skórze, które poddawane są zbyt intensywnym obciążeniom oraz naciskom, prowadząc do reakcji obronnej skóry. Aby złagodzić ból i dyskomfort związany z odciskami, kluczowe jest znalezienie odpowiednich rozwiązań, które zapewnią ulgę i ochronę.

    Written on poniedziałek, 15 styczeń 2024 12:22
  • Komputronik bez tajemnic: Przewodnik po najlepszych kodach rabatowych w technologii
    Komputronik bez tajemnic: Przewodnik po najlepszych kodach rabatowych w technologii

    Komputronik, będąc jednym z wiodących sprzedawców sprzętu elektronicznego i komputerowego w Polsce, oferuje szeroki wybór produktów technologicznych. W dobie dynamicznie rozwijającej się technologii, zakup nowego sprzętu może być znacznym obciążeniem dla budżetu. Na szczęście, istnieją sposoby na zmniejszenie tych kosztów dzięki wykorzystaniu kodów rabatowych. W tym artykule podpowiemy, jak efektywnie znajdować i stosować kody rabatowe w Komputronik, aby zakupy były bardziej przystępne cenowo.

    Written on niedziela, 07 styczeń 2024 16:40
  • Prostatektomia radykalna – nowoczesny sposób leczenia raka prostaty
    Prostatektomia radykalna – nowoczesny sposób leczenia raka prostaty

    Jak wynika z raportu „Nowotwory złośliwe w Polsce w 2020 roku” rak prostaty stanowi 19,6% wszystkich zachorowań na nowotwory wśród mężczyzn. Tym samym jest to najczęstszy nowotwór diagnozowany u męskiej części społeczeństwa. Wysoka jest również jego śmiertelność, która wynosi 10,6% spośród wszystkich chorób nowotworowych. Obecnie lekarze dysponują skutecznymi metodami leczenia raka prostaty, do których zalicza się prostatektomia radykalna w asyście robota. Na czym polega ta operacja i kto kwalifikuje się do zabiegu?

    Written on poniedziałek, 18 grudzień 2023 09:49
  • Wzmocnienie zębów – 5 sposobów na zdrowe i mocne uzębienie
    Wzmocnienie zębów – 5 sposobów na zdrowe i mocne uzębienie

    Zdrowe i mocne zęby to nie tylko atrybut pięknego uśmiechu, ale również niezbędny element ogólnego stanu zdrowia naszego organizmu. Częste wizyty u dentysty, próchnica, czy choroby dziąseł mogą jednak skutecznie zakłócić troskę o zdrowe uzębienie. Szczęśliwie, istnieją proste sposoby, które możemy włączyć do naszej codziennej rutyny, aby wzmocnić nasze zęby i zapobiegać wielu problemom. W poniższym artykule przyjrzymy się pięciu kluczowym praktykom, które pomogą Ci zachować zęby w doskonałej kondycji.

    Written on wtorek, 02 styczeń 2024 13:47