Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot?
Podróże lotnicze są bardzo chętnie wybieranym środkiem transportu przez pasażerów. Samolot pokonuje odległości w krótkim czasie, co jest komfortem. Niestety, opóźnienie lotu zdarza się dość często, co wywołuje stres u pasażerów. Każdy ma jednak prawo do otrzymania zwrotu należności nawet 2500 zł. Trzeba jednak wiedzieć, że w sytuacji opóźnienia lotu, wszystko zależy od czasu oczekiwania, które musi wynieść powyżej trzech godzin.
W przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych, dłuższych niż 1500 km przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia pasażerom posiłków, napojów oraz bezpłatnych rozmów telefonicznych. Do otrzymania odszkodowania ma również prawo osoba, której odmówiono przyjęcia na pokład samolotu. Rekompensata przysługuje także za odwołanie lotu.
Kiedy nie przysługuje prawo do odszkodowania za opóźniony lot?
W przypadku opóźnionego lotu czy przy odwołaniu lotu nie przysługuje odszkodowanie, gdy utrudnienia zostały spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, takich jak np. zderzenie samolotu, zła pogoda, strajk pracowników. Nie ma możliwości uzyskania odszkodowania od linii lotniczych, jeśli opóźnienia lotu były nieuniknione, pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.
Działania pozwalające udzielić pomocy pasażerom pozostają niekiedy poza możliwościami kontroli ruchu lotniczego. Przewoźnik lotniczy może być zwolniony z obowiązku wypłaty odszkodowania za opóźniony lot czy przy odwołaniu lotu, gdy wyłonią się usterki techniczne w samolocie. Trzeba pamiętać, że prawo do otrzymania odszkodowania przysługuje tylko wtedy, gdy nie upłynął termin przedawnienia.
Jak skorzystać z obowiązku wypłaty odszkodowania?
Pasażer planujący ubiegać się o wypłatę odszkodowania od przewoźnika lotniczego, powinien już na lotnisku podjąć pewne kroki. Najpierw musi uzyskać informację o przyczynie problemu. Nie należy podpisywać żadnych dokumentów, przedstawianych przez linie lotnicze, bo traci się prawo do dochodzenia odszkodowania. Dobrze jest mieć dowody na odwołanie lotu, typu: korespondencję od przewoźnika, zdjęcia tablicy odlotów, paragony, potwierdzające poniesione koszty.
Składając wniosek w aircashback.com o dochodzenie roszczenia, potrzebne są dane lotu, nazwa lotniska początkowego oraz końcowego, bilet, karta pokładowa. Jeśli rezerwacja odbywała się przez Internet, trzeba przesłać jej potwierdzenie. Firma udziela wszelkiego wsparcia, więc wystarczy wypełnić formularz zgłoszenia na stronie internetowej.
Linie lotnicze – jakie problemy z powodu opóźnionego lotu?
Jeśli powstaje problem z przelotem przewoźnik powinien zorganizować lot zastępczy. Opóźnieniu czy odwołaniu lotu zawsze towarzyszy stres, ale bywają sytuacje bardziej problematyczne niż dotarcie czasowo na planowany urlop. Wybierając się na umówione spotkanie biznesowe z kontrahentem, nie zawsze jest możliwość przełożenia rozmowy i wówczas firma nie podpisze kontraktu, co wiąże się ze stratą finansową.
Inną problematyczną sytuacją jest spóźnienie się na rejs statkiem czy lot łączony. To może pokrzyżować plany każdego podróżnego. Nie są to sytuacje odosobnione, bo występują dość często, dlatego warto wystąpić o rekompensatę, bo takie prawo przysługuje pasażerowi zarówno w Polsce, jak i za granicą, o ile nie wynikają z winy przewoźnika. Linie lotnicze powinny wcześniej informować o możliwym opóźnieniu, nie dopiero przed odlotem.