- Jakie korzyści dla hipokampu przynoszą intensywne treningi interwałowe?
- Jakie są cechy demencji starczej w kontekście funkcji poznawczych?
- Jakie były kryteria wykluczenia uczestników w badaniu nad wpływem ćwiczeń na funkcje poznawcze?
- Jak długo utrzymywały się korzyści poznawcze z intensywnych treningów interwałowych?
- Jakie znaczenie mają biomarkery w ocenie efektywności programów ćwiczeń?
Wpływ starzenia się na ryzyko demencji i hipokamp
W miarę starzenia się zachodzą pewne zmiany w mózgu, a starszym dorosłym może być trudniej wykonywać pewne czynności, takie jak skupianie uwagi czy uczenie się nowych umiejętności. Starsi dorośli są również bardziej narażeni na demencję, co sprawia, że środki zapobiegawcze i interwencje są kluczowe w tej grupie wiekowej. Badacze zauważają, że wiek może wpływać na hipokamp, który jest kluczowym obszarem mózgu pomagającym w przetwarzaniu pamięci, podejmowaniu decyzji i przekształcaniu krótkoterminowych wspomnień w długoterminowe.
„Kluczową cechą demencji starczej jest spadek funkcji poznawczych, szczególnie tych związanych z uczeniem się przestrzennym i pamięcią. Hipokamp jest krytycznym obszarem mózgu odpowiedzialnym za konsolidację informacji przestrzennych w pamięci i jest szczególnie podatny na starzenie się.” - autorzy badania
Intensywność ćwiczeń a poprawa funkcji poznawczych
Badanie było randomizowanym kontrolowanym badaniem wielodomenowym. Badacze zrekrutowali 194 uczestników w wieku od 65 do 85 lat, wykluczając osoby, które doświadczyły udaru, urazu mózgu, operacji mózgu lub serca oraz te, które miały wysokie ryzyko wystąpienia zdarzeń sercowych podczas ćwiczeń. Uczestnicy zostali podzieleni na trzy grupy różniące się intensywnością ćwiczeń:
- Trening o niskiej intensywności, obejmujący ćwiczenia rozciągające, zakres ruchu i ćwiczenia równowagi.
- Trening o średniej intensywności, polegający na ciągłym chodzeniu na bieżni.
- Trening o wysokiej intensywności, obejmujący interwały na bieżni z większym wzrostem tętna niż w grupie średniej intensywności, łączący ćwiczenia aerobowe i anaerobowe.
Uczestnicy ćwiczyli trzy dni w tygodniu przez sześć miesięcy pod nadzorem fizjologów. Badacze przeprowadzili szereg testów w celu zbadania funkcji poznawczych i hipokampalnych, takich jak test uczenia się asocjacyjnego zależnego od hipokampu (PAL). Co miesiąc pobierano również próbki krwi od uczestników.
Wyniki i ich znaczenie
Wyniki badania wykazały, że grupa intensywnych treningów interwałowych doświadczyła poprawy w uczeniu się przestrzennym zależnym od hipokampu, podczas gdy pozostałe grupy pozostały stabilne. Poprawa ta utrzymywała się w grupie intensywnych treningów interwałowych podczas pięcioletniego okresu obserwacji. Badacze zauważyli również, że uczestnicy, którzy początkowo osiągali słabe wyniki w teście PAL, wykazywali największą poprawę, jeśli należeli do grupy intensywnych treningów interwałowych. Grupa intensywnych treningów interwałowych miała również stabilną objętość hipokampu po prawej stronie, podczas gdy pozostałe grupy doświadczyły spadku w tym obszarze mózgu.
„Odpowiedzi biomarkerów związane z ćwiczeniami jako predyktory poprawy funkcji hipokampu oferują wymierny wskaźnik do zapewnienia skutecznego programu ćwiczeń. Poprawa i długoterminowe utrzymanie zdolności uczenia się hipokampalnego po ćwiczeniach HIIT dostarcza nowych informacji na temat tego, jak starsi mogą być chronieni przed spadkiem funkcji poznawczych, mimo że ich zdolności do ćwiczeń mogą maleć wraz z wiekiem.” - dr. Michele Longo, neurolog z University Medical Center New Orleans
Badanie wskazuje na potencjalne korzyści dla mózgu wynikające z ćwiczeń, szczególnie intensywnych treningów interwałowych, w poprawie funkcji poznawczych u starszych dorosłych. Wyniki te mogą informować interwencje oparte na ćwiczeniach dla zdrowia poznawczego starszych dorosłych, promując HIIT jako niefarmakologiczne strategie łagodzenia związanych z wiekiem spadków poznawczych. Kontynuacja badań w tym zakresie jest niezbędna do pełnego zrozumienia długoterminowych efektów ćwiczeń na funkcje mózgu.
Źródło: MedicalNewsToday