sobota, 12 sierpień 2023 15:05

Jak rzucić palenie?

Rzucenie palenia Rzucenie palenia mat.prasowe

Palenie tytoniu jest jednym z największych zdrowotnych problemów na całym świecie. Według Global Burden of Disease co roku ponad 8 mln ludzi na świecie umiera z powodu chorób odtytoniowych. Jednak rzucenie palenia może znacząco poprawić zdrowie i jakość życia. W tym artykule przedstawimy strategie i wskazówki, które pomogą Ci rzucić palenie raz na zawsze.

 

Znajdź silną motywację

Rzucenie palenia wymaga silnej woli i motywacji. Zastanów się nad powodami, dla których chcesz rzucić palenie. Może to być poprawa zdrowia, oszczędność pieniędzy, lepszy wygląd czy dbanie o bliskich. Znalezienie silnej motywacji pomoże Ci utrzymać determinację w trudnych chwilach.

Określ cel i plan działania

Wytycz jasny cel rzucenia palenia i stwórz konkretny plan działania. Zdecyduj, kiedy chcesz rzucić palenie i jak będziesz to robić. Możesz wybrać datę, która jest dla Ciebie ważna, na przykład urodziny, Nowy Rok lub inne symboliczne wydarzenie. Sporządź plan, który uwzględni sytuacje, w których najczęściej sięgasz po papierosa i opracuj strategię radzenia sobie z pokusami.

Zasięgnij wsparcia

Znajdź wsparcie w swoim otoczeniu. Poinformuj rodzinę, przyjaciół i współpracowników o swojej decyzji i poproś ich o zrozumienie i wsparcie. Możesz także dołączyć do grupy wsparcia dla osób, które starają się rzucić palenie. Wspólne dzielenie się doświadczeniami i wsparcie innych osób, które przechodzą przez podobne wyzwanie, może być bardzo motywujące.

Zidentyfikuj i unikaj sytuacji ryzykownych

Zwróć uwagę na sytuacje, które zwykle prowokują u Ciebie chęć sięgnięcia po papierosa. To może być stres, spotkania towarzyskie z palącymi osobami, czy piciem alkoholu. Postaraj się unikać tych sytuacji na początku procesu rzucania palenia lub opracuj alternatywne strategie radzenia sobie z pokusami, na przykład poprzez skupienie się na oddechu, spacer czy picie wody.

Znajdź zdrowe sposoby radzenia sobie ze stresem

Wiele osób sięga po papierosa jako sposób na radzenie sobie ze stresem. Jednak istnieje wiele zdrowych alternatyw, które mogą pomóc Ci zgłębić stres bez sięgania po papierosa. Wypróbuj metody relaksacyjne, takie jak medytacja, joga, głębokie oddychanie czy spacery na świeżym powietrzu. Możesz również zastąpić palenie aktywnością fizyczną jak bieganie, pływanie czy jazda na rowerze. Regularna aktywność fizyczna nie tylko pomoże Ci zmniejszyć stres, ale także poprawi Twoje samopoczucie i kondycję.

Skorzystaj z dostępnych metod farmakologicznych

Podczas rzucania palenia, możesz wspomóc się dostępnymi na rynku różnymi metodami farmakologicznymi. Do najpopularniejszych należą: nikotynowa terapia zastępcza oraz środki zawierające cytyzynę.

NTZ ma na celu dostarczenie do organizmu określonych, mniejszych dawek nikotyny w formie innej niż papieros np. plastrów, gum czy tabletek z nikotyną mających wesprzeć w złagodzeniu objawów odstawienia i stopniowej redukcji zapotrzebowania organizmu na nikotynę.

Cytyzyna natomiast jest naturalną substancją, która funkcjonuje w podobny sposób co nikotyna. Działanie cytyzyny polega na blokowaniu wiązania nikotyny z receptorami mózgowymi, a w konsekwencji eliminuje przyjemność z podawania nikotyny. Jednocześnie pobudza ten receptor i produkuje dopaminę, co pozwala na złagodzenie objawów związanych z odstawieniem palenia.

Bądź wyrozumiały dla siebie

Walka z nałogiem to proces, który może być trudny i wymaga czasu. Pamiętaj, że mogą wystąpić nawroty i trudne chwile. Bądź wyrozumiały dla siebie i nie poddawaj się w przypadku ewentualnych niepowodzeń. Każdy krok w kierunku rzucenia palenia jest wartościowy, nawet jeśli trwa to dłużej niż oczekiwane. 

Bibliografia:

Murray Christopher J L i inni. Global burden of 87 risk factors in 204 countries and territories, 1990- 2019: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2019. Lancet, 2020, t. 396, nr 10258, s. 1223-1249.

https://recigar.pl/cytyzyna-czym-jest-i-czy-pomaga-w-rzuceniu-palenia/

Tutka P. i in., Cytyzyna – renesans znanego alkaloidu. Aspekty farmakologiczne zastosowania w leczeniu uzależnienia od nikotyny, „Farmakoterapia w Psychiatrii i Neurologii” 2006, 1 [online] http://www.fpn.ipin.edu.pl/archiwum/2006-zeszyt-1/cytyzyna-xxx-renesans-znanego-alkaloidu-aspekty-farmakologiczne-zastosowania-w-leczeniu-uzaleznienia-od-nikotyny.html

  • Jedzenie małych ryb może zmniejszać ryzyko śmierci
    Jedzenie małych ryb może zmniejszać ryzyko śmierci

    Spożywanie małych ryb w całości może zmniejszać ryzyko śmierci z powodu raka i innych przyczyn, według najnowszych badań opublikowanych w czasopiśmie Public Health Nutrition.

    Napisano czwartek, 20 czerwiec 2024 22:21
  • Nowości w kalkulatorach ubezpieczeniowych online
    Nowości w kalkulatorach ubezpieczeniowych online

    Współczesne kalkulatory ubezpieczeniowe online przeszły znaczną ewolucję, dostosowując się do rosnących oczekiwań użytkowników oraz dynamicznych zmian technologicznych. Oferują one znacznie więcej niż tylko proste obliczenia składki ubezpieczeniowej. Nowoczesne narzędzia są zaprojektowane, aby dostarczać spersonalizowane oferty, zwiększać przejrzystość procesów oraz integrację z innymi systemami. W artykule tym przyjrzymy się nowościom, które obecnie dominują w kalkulatorach ubezpieczeniowych online.

    Napisano czwartek, 20 czerwiec 2024 09:58
  • Dziedziczność Alzheimera
    Dziedziczność Alzheimera

    Nowe badania sugerują, że ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera jest wyższe, jeśli matka pacjenta była wcześniej zdiagnozowana z tą chorobą, w porównaniu do przypadków, gdy chorobę miał ojciec. Badania przeprowadzone przez naukowców z Massachusetts pokazują również, że ojcowie, u których choroba Alzheimera wystąpiła przed 65. rokiem życia, mogą także zwiększać ryzyko jej rozwoju u swoich dzieci.

    Napisano poniedziałek, 17 czerwiec 2024 23:26
  • Jak wybrać odzież medyczną? Praktyczny poradnik
    Jak wybrać odzież medyczną? Praktyczny poradnik

    Wybór odpowiedniej odzieży medycznej to kluczowy aspekt pracy w służbie zdrowia. Niezależnie od tego, czy jesteś lekarzem, pielęgniarką, fizjoterapeutą, czy technikiem medycznym, odpowiednia odzież wpływa na komfort pracy i profesjonalny wygląd. W poniższym artykule przedstawimy, jak wybrać odzież medyczną, zwracając uwagę na materiały, wygodę oraz szeroką gamę dostępnych fasonów.

    Napisano niedziela, 16 czerwiec 2024 09:37
  • Jak depresja może pogarszać utratę pamięci?
    Jak depresja może pogarszać utratę pamięci?

    Nowe badania wykazują dwukierunkowy związek między depresją a utratą pamięci. Naukowcy od dawna wiedzieli, że nastrój i pamięć są ze sobą powiązane, ale jest to pierwsze badanie, które szczegółowo bada relację między tymi dwoma czynnikami. Wyniki sugerują, że osoby z silniejszymi objawami depresji doświadczają szybszej utraty pamięci, a z kolei znacząca utrata pamięci prowadzi do wyższego poziomu objawów depresji.

    Napisano piątek, 14 czerwiec 2024 23:45
  • Korzyści aktywności na świeżym powietrzu
    Korzyści aktywności na świeżym powietrzu

    Aktywność fizyczna przynosi liczne korzyści zdrowotne, w tym zapobieganie chorobom przewlekłym, poprawę funkcji układu odpornościowego i wydłużenie oczekiwanej długości życia. Jednak badania pokazują, że większość dorosłych w Stanach Zjednoczonych ćwiczy znacznie mniej niż zalecane 150-300 minut umiarkowanej aktywności fizycznej tygodniowo. Okazuje się, że ćwiczenia na świeżym powietrzu mogą oferować jeszcze więcej korzyści niż te wykonywane w pomieszczeniach.

    Napisano piątek, 14 czerwiec 2024 00:51
  • Wpływ stresu na zdrowie
    Wpływ stresu na zdrowie

    W czerwcu 2016 roku, gdy niemiecka reprezentacja piłkarska przygotowywała się do meczu z Słowacją w mistrzostwach Europy, grupa naukowców z Niemiec z ciekawością obserwowała reakcje kibiców. Ich celem było zbadanie związku między krótkotrwałym, ostrym stresem psychicznym a jego fizycznymi skutkami, w tym zawałami serca i udarami.

    Napisano czwartek, 13 czerwiec 2024 01:03