Wydrukuj tę stronę
wtorek, 01 listopad 2022 07:00

Wybór fotografa ślubnego – jakie są najważniejsze kwestie?

fotograf na ślub cywilny fotograf na ślub cywilny pixabay

Kiedy przygotowania do ślubu są już w pełni, w końcu przychodzi moment, aby znaleźć odpowiedniego fotografa ślubnego.

Jest to trudny wybór, gdyż praktycznie w każdym mieście można znaleźć co najmniej kilkanaście ofert, a w dużych miejscowościach nawet kilkadziesiąt. Jak zatem wybrać taką ofertę, która w pełni będzie odpowiadać oczekiwaniom Młodych?

Wybierz rodzaj usługi fotograficznej

Niezależnie od tego czy jest potrzebny fotograf na ślub cywilny, czy też kościelny bądź humanistyczny, w pierwszej kolejności dobrze jest podjąć decyzję o tym, jaki rodzaj zdjęć będzie wykonywany.

Cały czas sporym zainteresowaniem cieszą się klasyczne sesje pozowane w studio. Na takie rozwiązanie decydują się chętnie Młodzi, którym zależy na pięknych, studyjnych portretach ślubnych. Osobną lub dodatkową usługą może być tutaj sesja w plenerze. Niejednokrotnie jest to bardziej spontaniczna sesja niż ta w studio. Sporym zainteresowaniem w ostatnich latach cieszy się także taka usługa jak reportaż ślubny. Dzieje się tak z kilku względów. Przede wszystkim jest to coś nowego na rynku, co pozwala w nieco inny sposób spojrzeć na całe wydarzenie. Sposób wykonywania zdjęć pozwala też na uchwycenie wyjątkowych chwil, co nie jest możliwe, gdy zdjęcia wykonywane są w studio. Fotograf towarzyszy Młodym i ich bliskim nie tylko w miejscu zawarcia związku małżeńskiego czy na weselu. Jest on obecny także w czasie przygotowań do ślubu. Niekiedy w ramach usług fotografii ślubnej wykonywane są także sesje narzeczeńskie.

Zapoznaj się z portfolio wybranych fotografów

Kiedy już zapadnie decyzja o tym, jaki rodzaj sesji ślubnej ma być wykonany, warto wybrać osobę, która ją zrealizuje. W sieci jest wiele ofert, które wydają się być ciekawe. Swój wybór na początek warto zawęzić do kilku fotografów, których propozycje są najciekawsze. Kolejnym krokiem przed umówieniem się na spotkanie jest zapoznanie się z portfolio. Pozwoli to zobaczyć, jak dana osoba realizuje swoje zlecenia. Jakie sesje wykonuje najczęściej, a także jak wykańcza swoje prace. Często już na stronach internetowych fotografów jest także umieszczany regulamin współpracy, co pozwala na przyspieszenie ustaleń związanych z realizacją usługi i podpisaniem umowy.

Podpisz umowę

W momencie, gdy wybrany już zostanie fotograf, należy się z nim spotkać, aby omówić wszelkie szczegóły dotyczące umowy i jej realizacji. Umowę zawsze należy podpisać, gdyż jest ona zabezpieczeniem zarówno dla usługobiorcy, jak i dla wykonawcy. Podstawowe informacje, jakie powinna ona zawierać to czas i miejsce wykonania zdjęć, termin ich oddania oraz wynagrodzenie za tę usługę. Oprócz tego w zależności od sytuacji, dobrze jest umieścić zapisy o tym, czy fotograf zapewnia zastępstwo w razie gdyby sam nie mógł wykonać usługi, o sprzęcie zastępczym, a także dotyczące ewentualnych kar umownych za niewywiązanie się z umowy przez którąś ze stron. Często w umowach jest też poruszana kwestia zaliczki bądź zadatku na rzecz realizacji usługi.